Het is alweer even geleden dat jullie iets van me gehoord hebben. Veel te lang eigenlijk! Zo wispelturig als de winter was, zo wispelturig was ook mijn trainingsperiode de afgelopen weken. Met lichte schaamte moet ik bekennen dat alles op een laag pitje heeft gestaan en dat ik gevoelsmatig erg weinig te melden had. Uiteraard is dat niet helemaal waar. Waarom begon ik met goede moed en viel ik toch even stil? Wat kan ik hieruit leren en is dit niet waarom überhaupt ik aan deze uitdaging begonnen ben?!

Waar ging het mis? Na een paar productieve trainingsweken, met absoluut positieve resultaten, kropen we langzaam richting de feestdagen. Ik zat lekker in de flow, maar wist dat er een pittige tijd aan zat te komen. Niet alleen is de Kerstmis een periode van grote culinaire verleidingen, maar ik wist ook dat ik zakelijk nog even flink mocht pieken. Bizar genoeg is het een trend geworden om projecten zo lang mogelijk uit te stellen en te wachten tot de allerlaatste dagen van het jaar. Voeg hieraan de organisatie van ons Nieuwjaarsfeest Vorstelijck en een zakentrip naar Las Vegas toe en dan hoef je geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat “tijd” mijn grootste vijand was. En je raadt al wat als eerste te lijden had onder deze overvolle agenda?! Jawel: de sportschool. Meer eten, minder trainen; the recipe for failure!

Mijn 2 gezichten

In mijn blog eerder noemde ik mezelf: een man van uitersten. Hiervan was niets gelogen! Alsof het feit dat ik mezelf niet naar de sportschool gesleept kreeg niet genoeg was, ging ik mezelf trakteren als compensatie voor het harde werken. Kortom: het ging dubbel mis. Op pijnlijke manier werd duidelijk dat deze nieuwe manier van leven, nog niet 100% in mijn systeem zit. Waar Roel tijdens mij eerste trainingsweken fungeerde als de “stok achter de deur”, viel ik tijdens zijn welverdiende vakantie, deels terug in mijn oude gewoontes. Ik ben niet volledig uit de bocht gevlogen, maar ik miste zeker de discipline om de ingezette lijn voort te zetten. Als ik echt eerlijk naar mezelf ben, zijn het vooral excuses die me weghielden bij de sportschool. Sterker nog, wat zijn drie uurtjes trainen op een volledige werkweek? Drie uurtjes die je uiteindelijk meer energie opleveren dan dat ze je kosten. Maar toch deed ik het niet! Enerzijds hunker je naar een fit en toonbaar lichaam, terwijl mijn duistere kant iedere kans aangrijpt om te zondigen. Wat maakt deze drang zo sterk en hoe wapen je je hiertegen? Een avondje flink doorhalen in de kroeg, doet een week trainen compleet te niet. Wel leuk, maar best zonde toch?!

Winst in de keuken

Sinds drie weken ben ik weer volop aan het trainen. Meteen de eerste dag mocht ik op de weegschaal gaan staan om te kijken wat de schade was. Gelukkig leek het allemaal erg mee te vallen, hoewel Roel die mening niet helemaal deelde volgens mij?! Er waren een paar onsjes blijven plakken, maar qua kracht en conditie was ik absoluut niet teruggevallen. De eerste trainingen na deze korte pauze waren erg pittig. Er waren momenten dat ik na de training zat te tollen in mijn auto. Gok dat Roel hier een statement wilde maken en dat is zeker gelukt. Ik zat in no time weer in mijn positieve flow en daarom zijn we afgelopen week zijn we overgestapt naar de volgende fase. De fase waarin we vooral gaan werken aan mijn kracht en kritisch kijken naar mijn voeding.

Helaas red je het niet alleen met sporten alleen. Een groot deel van de “winst” behaal je in de keuken. Hier ligt mijn grootste uitdaging!  Je kunt je drie slagen in de rondte trainen, maar als je je voedingspatroon niet aanpast, zijn de resultaten minimaal. De juiste voeding helpt je verbranden en zorgt voor de juiste energie tijdens de trainingen, waardoor deze vele malen effectiever worden. Op zich lijkt het allemaal geen hogere wiskunde. Iedereen weet dat ieder pondje door het mondje gaat en dat als je wilt afvallen, je minder moet eten dan je verbrandt. Was het maar zo simpel! Samen met Roel ben ik nu aan het kijken wat qua voeding het beste bij me past. Hij heeft een schema gemaakt met een aantal suggesties en de hoeveelheden die ik tot me mag nemen om het beste resultaat te bereiken. Wanneer je wilt afvallen, ben je sterk geneigd te weinig te gaan eten. Een kachel brandt niet als je er geen hout op gooit. Hetzelfde geldt voor ons lichaam.

Sharing = Caring

Hebben jullie mooie recepten die je met me wilt delen, plaatst ze dan onder dit blog? De 2 recepten met de meeste likes winnen een uur personal training bij SourcePT. Alvast een hele fijne Carnaval en tot snel(ler).

Warme groet,

Willem

unnamed