Ik ben opgeleid tot Personal Trainer Pro en Vitaliteitscoach bij Chivo. Hier hebben we een bepaalde lesopzet geleerd die ik ook toepas in al mijn trainingen. Daarnaast ben ik zelf een fanatiek Crossfit meisje, en ik vind het leuk om dit soms ook in mijn trainingen terug te laten komen. Uiteraard is het erg afhankelijk van het doel van iemand hoe de training er precies uitziet, maar over het algemeen komen deze onderdelen terug in elke training:

Warming up

We beginnen altijd met een goede warming up. Meestal bestaat deze warming up uit een dynamische beweeg voorbereiding (de Dynamo). Tijdens deze warming up bereiden we het lichaam voor op beweging door alle belangrijke gewrichten te centreren en mobiliseren. Dit is doen we om te zorgen dat tijdens de training goed door het midden wordt bewogen, dit om eventuele blessures zoveel mogelijk te voorkomen. De warming up kan ook bestaan uit een aantal oefeningen die met alleen lichaamsgewicht of erg laag gewicht worden uitgevoerd. Dit zijn dan oefeningen die later in de training weer terug komen. Even een stukje rustig rennen of touwtje springen komt ook vaak terug in de warming up.

Rompstijfheid

We besteden elke training even aandacht aan een stukje rompstijfheid, ook wel core stability genoemd. Een goede rompstijfheid is een van de basisonderdelen van goed bewegen. Tijdens zowat alle oefeningen is een goede rompstijfheid vereist om de oefening goed en veilig uit te kunnen voeren. Na de warming up neem ik daarom altijd even de tijd om een aantal goede ‘buikspieroefeningen’ te doen. En nee, dit zijn absoluut geen crunches en andere bekende buikspieroefeningen. Veel van deze oefeningen zijn funest voor je onderrug en zijn meer belastend dan opbouwend. Betere oefeningen zijn bijvoorbeeld de deadbug en verschillende plank variaties.

Kracht

Dan is het tijd voor een stukje krachttraining. Krachttraining klinkt nog steeds voor veel mensen, en dan vooral voor vrouwen, erg spannend. Maar wie wil er nou niet een sterk lichaam? Krachttraining is voor iedereen geschikt en belangrijk, daarom laat ik dit elke training weer terug komen. Bij Chivo leren we denken vanuit beweegcomponenten. Het lichaam denk namelijk ook in bewegingen, niet in spieren. In totaal zijn er 5 beweegcomponenten en al deze beweegcomponenten hebben een basis krachtoefening, ook wel de Big 5 genoemd. De krachtoefeningen in mijn trainingen bestaan altijd uit deze Big 5 met hier en daar wat variaties daarop. Deze oefeningen kunnen in de trainingen geïsoleerd uitgevoerd worden in een aantal sets en herhalingen, of ik maak er een leuke krachtcircuittraining van met verschillende oefeningen.

Conditie (cardio)

Aan het einde van de les is het nog even tijd om die hartslag omhoog te krijgen. Dit gebeurd meestal in de vorm van een High Intensity Interval Training (HIIT). Deze trainingen zorgen ervoor dat je conditie verbeterd en dat je sneller kunt herstellen na inspanning. In dit onderdeel van de training varieer ik heel erg. Soms duurt deze conditie training 5 minuten, maar dit kan ook goed 15 minuten worden. Ik vind het tijdens deze HIIT het leukst om te werken met een circuitje van verschillende oefeningen. De oefeningen die ik gebruik zijn vaak een cardiovariant op de Big 5. Ook kunnen het krachtoefeningen zijn, maar dan bijvoorbeeld met een laag gewicht of alleen lichaamsgewicht. Maar bij mij geen saaie oefeningen op een cardio apparaat, dat beloof ik je!

Elke training zorg ik er voor dat alle beweegcomponenten zijn terug gekomen, met een krachtoefening of een cardiovariant uit de Big 5. Dat maakt elke training weer een full-body workout. En dan is het tijd om te herstellen en te rusten, want pas tijdens je rust word je sterker!

P.s: Vond je het leuk om mijn blog te lezen?

Laat je reactie achter in het commentaar veld onder deze pagina.

P.p.s: DEEL dit artikel met jouw netwerk op FacebookLinkedInTwitter en Google+, want zo kunnen vrouwen die willen transformeren ook profiteren van de inzichten die ik met jullie ga delen.

Groetjes Lori

lori