De feestdagen, een van de moeilijkste momenten als je bezig bent met het ontwikkelen van een nieuwe, gezonde leefstijl. Het ritme dat je je met pijn en moeite aangeleerd hebt is niet aanwezig en daarnaast wordt je overladen door heerlijke hapjes en maaltijden. Vandaar deze lijst met tips en tricks om de feestdagen door te komen.

Voel je niet schuldig

De eerste, en misschien allerbelangrijkste is dat je je niet schuldig moet voelen als je ongezond gegeten hebt. Als je bewust eet, goed kauwt en rustig eet krijg je ook bij minder gezonde maaltijden een verzadigd gevoel. Op deze manier proef je beter wat je eet en geniet je er over het algemeen meer van. En dat genieten is erg belangrijk. Als je zo nu en dan actief geniet van iets ongezonds is het daarna makkelijker om je eigen, gezonde ritme vol te houden.

Verzadigd gevoel

Om dat verzadigde gevoel wat meer kracht te geven kun je ook zorgen dat je wat meer water gedurende maaltijd drinkt. Door het drinken van water komt er meer water in je maag terecht en voelen de rekreceptoren van je maag dat deze meer op rek komt te staan. Er wordt dan een seintje naar je hersenen gestuurd dat weer voor een verzadigd gevoel zorgt.

Het is hierbij wel belangrijk dat je het water niet meteen na een hap drinkt om als het ware je mond schoon te spoelen, maar dat je daadwerkelijk eerst je mond helemaal leeg hebt en dan pas gaat drinken. Een goede tip is bijvoorbeeld te drinken tussen de gangen door (of bij gourmetten, als je iets nieuws op de bakplaat legt). Het gevaar van het wegspoelen van je eten is namelijk dat je juist weer meer eet doordat je niet al je voedsel goed gekauwd hebt voor je het doorslikt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Geniet, met water

Een andere, die te maken heeft met het drinken van water, is het om en om drinken van een glas alcoholische drank en water. Op deze manier geniet je wel van je kerstdiner (of andere feestelijke aangelegenheid) en kun je wel je alcohol drinken, maar door dit af te wisselen met water drink je nog maar de helft van de hoeveelheid alcohol. Alcohol bevat namelijk per gram 7 kcal, en heeft dus een grote invloed op je totale energie-inname.

Over je energie-inname gesproken: ga je niet uithongeren omdat je weet dat je ’s avonds een grote, feestelijke maaltijd gaat eten. Als je gedurende de dag zeer weinig gegeten hebt, zul je bij de avondmaaltijd namelijk enorme honger hebben en meer eten dan je van plan was. Eet gedurende de dag extra gezond, maar niet perse minder. Één dag (let op dat het inderdaad bij een dag blijft) wat minder gezond eten is namelijk niet meteen funest voor het proces van gezonder leven zodra je daarna je nieuw ontwikkelde ritme van gezond eten en bewegen maar weer oppakt!

3 tips voor eezond eten

Hoe zorg je dan dat je bij dat kerstdiner (of andere feestelijke maaltijd) toch zo gezond mogelijk eet? Hiervoor zijn drie tips belangrijk:

  1. Eet niet te veel verschillende dingen. Als je verschillende elementen aanbiedt, is de kans op overeten groter.
  2. Begin met opscheppen van groenten en eiwitrijke producten (als het geen plate service is) en schep daarna pas je koolhydraatbron nodig. Deze laatste brengt minder benodigde voedingsstoffen in verhouding met de calorie-inname in vergelijking met de vorige twee producten.
  3. Mocht je een maaltijd hebben waarbij je meerdere keren opschept, schep dan minder op dan je normaal zou doen. Hierdoor eet je langzamer en bewuster en eet je uiteindelijk minder. Aangezien feestelijke maaltijden meestal langer duren, overeet je jezelf op deze manier minder snel tijdens een dergelijke maaltijd.

De allerlaatste tip voor deze drukke periode: vergeet niet ook te sporten! Doordat je langer bezig bent met eten, koken of naar familie reizen, schiet het sporten in deze periode er vaak bij in. Kijk voor de kerstdagen in je agenda en kies momenten uit waarin je tijd hebt om te sporten. Dit hoeft geen uren te duren, ook een half uurtje wandelen na de kerstmaaltijd kan al helpen. Doordat je je sportritme ook op een dergelijke dag vast kunt houden, is het daarna makkelijker om weer te sporten en heb je niet gelijk spierpijn omdat je een tijdje niks gedaan hebt.

Na deze tips rest mij niks anders dan jullie fijne feestdagen te wensen. Vergeet niet te genieten van deze dierbare dagen met familie of vrienden!