Yeah right, think again…

Toen in de jaren 80 de bewustwording groeide dat er veel suiker en calorien in “gewone” frisdrank zat kwamen de frisdrankbedrijven met een mooie marketingtruc: Light.

Een blikje cola, 330 ml, bevat 7 klontjes suiker en in totaal 143 kcal. De light en zero varianten bevatten slechts 1 kcal per blikje. Supergezond dus! Of toch niet?

In light frisdranken zitten tegenwoordig verschillende zoetstoffen die worden gebruikt als vervanger van suiker. Hieronder staan de meest gebruikte.

Aspertaam

Aspartaam is één van de meest gebruikte zoetstoffen. In 1982 werd aspartaam voor het eerst geïntroduceerd in cola light, en vanaf dat moment zette de trend zich razendsnel voort.

Sacharine

Sacharine heeft ongeveer een 350 keer sterkere zoetkracht dan suiker. Hierdoor heeft een paar milligram sacharine eenzelfde zoetkracht als een paar gram suiker.

Sucralose

Sucralose heeft een ongeveer 500 tot 600 keer sterkere zoetkracht dan suiker. Sucralose is de enige zoetstof die van suiker wordt gemaakt, en heeft ook dezelfde smaak als suiker. Door een gecontroleerde chlorering van sacharose wordt sucralose echter niet afgebroken en opgenomen door het lichaam.

4 redenen waarom light frisdranken slecht voor je zijn

Light frisdranken met hun zoetstoffen mogen dan wel vrijwel geen calorieën hebben, gezondheidseffecten hebben ze echter wel. Een aantal gezondheidsrisico’s van light frisdranken op een rijtje.

– Je gewicht neemt toe. Huh? Tsja, denk daar maar eens over na.
– Tandglazuurschade
– Nierschade
– Botverlies

Conclusie

Als je een gezonde leefstijl wilt aanhouden, drink dan geen frisdranken.