Nighty night

Voldoende nachtrust is belangrijk voor het lichaam om optimaal te kunnen functioneren. Daarnaast heeft slaapfebrek invloed op de hormomen Ghreline en Leptin, die van belang zijn bij eetlust. Als je minder dan 5 uur per nacht slaapt worden de hormonen die de eetlust reguleren negatief beinvloed. Een kortslaper heeft dus meer honger dan een langslaper. In je slaap herstelt het lichaam van fsyieke en mentale arbeid. Als je meer sport is het dus van belang er rekening mee te houden dat je fysiek herstelt in je slaap.

7 Tips die je helpen voldoende nachtrust te krijgen.

  1. Hou een vast ritme aan. Ga ongeveer op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op.
  2. Eet kort voordat je gaat slapen niets. Vermijd daarnaast ook stimulerende middelen zoals koffie en cola.
  3. Leg een boekje naast je bed zodat je dingen kan opschrijven die je moet onthouden als je in bed ligt. Zo blijf je je geen zorgen maken over diingen.
  4. Maak jezelf moe. Sporten zorgt voor de aanmaak van stoffen die zorgen voor een goede nachtrust. Naast het sporten kun je  ook andere activiteiten ondernemen die op een gezonde wijze zorgen voor een vermoeide geest en lichaam.
  5. Creeer een slaaproutine. Door een routine maak je je lichaam klaar om te gaan slapen. Een routine kan onder andere bestaan uit het lezen van een boek in bed of een warme douche voordat je naar bed gaat.
  6. Onspan je spieren. Span en ontspan je lichaamsdelen, begin bij je tenen, dan je kuiten, dan je bovenbenen, enz.
  7. GEEN TELEFOON in de slaapkamer.

Slaap lekker

Voor dagelijkse tips en tricks over Voeding, Training, Herstel en Mindset like de pagina van Source PT.

https://www.facebook.com/sourcepersonaltraining

Source PT

Say it, Mean it, do it!